Friday, January 8, 2010

"Common Sense is Not Common"

Semasa bekerja disyarikat lama, ada satu pepatah yang selalu disebut oleh boss saya : "Common Sense is Not Common". Maksudnya secara umum - apa yang kita rasakan mudah berdasarkan logik akal sebenarnya tidak dikongsi oleh semua orang. Contoh yang saya gemar gunakan ialah laman Web.

Bagaimana kita hendak memastikan laman Web dapat digunakan dengan mudah oleh pengguna? Jawapannya: dengan memastikan ianya mesra pengguna. Caranya? Dengan menggunakan amalan-amalan terbaik ("best practices") yang kebanyakkannya adalah sebenarnya "common sense".

Contohnya, jika anda mahu pengguna laman Web anda membaca sesuatu pengumuman penting, pastikan teks hebahan tersebut tidak bergerak atau berkelip-kelip. Itulah "common sense". Jika ianya bergerak (laju atau perlahan bukan soalnya) atau berkelip-kelip (dengan laju dan menggunakan warna teks merah!), bagaimana pengguna anda hendak membaca hebahan tersebut dengan mudah? Penggunaan amalan-amalan terbaik Web memastikan laman Web anda berkesan. Dan dari mana asal amalan-amalan terbaik tersebut? "Common sense"!

No comments:

Post a Comment