Wednesday, December 23, 2009

Berkomunikasilah Dengan Bahasa Mudah

Menulis kandungan laman Web sebenarnya tidak susah. Hanya satu peraturan penting yang perlu diikuti - tulislah dengan bahasa yang mudah. Maknanya, anda perlu menulis menggunakan bahasa yang senang difahami oleh pembaca anda.

Ini sebenarnya banyak bergantung kepada sasaran pembaca anda. Melainkan jika sasaran pembaca anda ialah satu kumpulan khusus contohnya profesional seperti jurutera, peguam, pakar bahasa dan sebagainya, anda perlu pastikan bahawa kandungan laman Web anda tidak memerlukan pembaca anda mengeluarkan kamus untuk memahami apa yang cuba anda sampaikan.

Mungkin ada yang mengatakan bahasa mudah tidak menarik. Ada orang suka menulis menggunakan ayat yang panjang dan meleret-leret. Bagi mereka jika bahasa tidak nampak susah, ianya tidak profesional. Nasihat saya ialah - jika begitu tulislah novel.

Laman Web bukanlah medium untuk menulis kandungan yang berbelit-belit (bak kata pepatah bahasa Inggeris "beat around the bush"). Pembaca Web mahu membaca maklumat yang ringkas tetapi lengkap.

Berikut adalah beberapa panduan untuk menulis kandungan laman Web menggunakan bahasa yang mudah:
  • Tulis ayat yang pendek: Lebih mudah untuk pembaca untuk memahami ayat yang mudah dan pendek;
  • Gunakan tanda-tanda typografi ("typographical landmarks"): Pembaca Web biasanya membaca dengan cepat menggunakan kaedah imbasan (scan). Mereka hanya akan membaca kandungan yang menarik perhatian mereka. Oleh itu, gunalah tanda-tanda typografi yang sesuai seperti tajuk, bullets, tables dan sebagainya;
  • Konsisten dalam penulisan: Gunakanlah terma-terma, warna, jenis font, dan sebagainya dengan konsisten;
  • Buang perkataan yang tidak perlu: Ianya akan menurunkan tahap kebisingan (noise level) didalam laman Web anda dan menjadikan kandungan penting lebih terserlah, dan memendekkan mukasurat Web.

No comments:

Post a Comment