Monday, December 28, 2009

"Complexity" vs "Simplicity"

Mengapa Web menjadi popular dalam jangkamasa yang singkat? Antara sebab utama ialah ianya mengurangkan kerumitan ("complexity") – maklumat dan perkhidmatan dihujung jari. Web membolehkan kita membuat keputusan dengan cepat. Web membuat kehidupan kita menjadi lebih mudah.

Tetapi sesetengah organisasi mempunyai keinginan tinggi untuk menunjukkan kuasa dan bertapa perlunya kewujudan mereka. “Complexity” adalah cara untuk mewujudkan pekerjaan. “Complexity” juga adalah cara untuk menunjukkan kepakaran organisasi tersebut.

Tetapi, Web mengancam kewujudan “complexity” kerana ianya adalah mengenai sistem layan diri (“self-service”) dan layan diri adalah berdasarkan konsep “mudah” (“simplicity”). Laman Web yang bagus adalah mudah, bukan kerana mudah adalah sesuatu yang senang untuk dilaksanakan, tetapi kerana mudah adalah satu keperluan penting untuk memastikan kejayaan sesebuah laman Web.

Fokus pada kehendak pelanggan sepatutnya adalah hala tuju sebenar laman Web yang menawarkan perkhidmatan dan maklumat. Dan memastikan laman Web anda mudah menjadikan ianya lebih efektif. Jika anda fikir menjadikan laman Web nampak kompleks menunjukkan organisasi nampak hebat, anda sebenarnya salah. Memenuhi kehendak pelanggan dengan memastikan mereka boleh mengakses perkhidmatan dan maklumat dengan mudah dan cepat – itu yang menjadikan laman Web anda hebat.

No comments:

Post a Comment